”Die Hard” = Odysséen

Att gå från det kända till det okända.

Det är en princip som Monica Nordström Jacobsson, lärare vid Luleå tekniska universitet, tror på.

Hon anser att film är en framkomlig väg för att öppna ungdomars intresse för litteratur.

Att det går att hitta vägen till Odysséen via Die Hard – filmerna.

Men hon tror också att kunskap om Odysséen bidrar till större behållning av samma filmer.

-Ungdomar är bättre på att läsa filmens uttrycksmedel än på att läsa texter.

-Genom att diskutera film med ungdomar ger jag dem redskap och terminologi för att analysera film och sedan föra över det resonemanget till texter.

Monica Nordström Jacobsson är utbildad gymnasielärare och har undervisat vid Hermelinsskolan i Luleå. Idag är hon lärare vid Luleå tekniska universitet.

Hon håller också föreläsningar om film för ungdomar och lärare.

När hon började arbeta med ungdomar såg hon att deras intresse för att se på tv och film var större än intresset för litteratur.

-Genom att ta ungdomars kultur på allvar går det att skapa ett gott klimat i klassrummet. Dessutom får ungdomarna vara de duktiga.

-För de kan alltid film bättre än jag och andra vuxna.

-Jag har aldrig gått från en lektion utan att jag lärt mig något nytt av ungdomarna.

Monica Nordström Jacobsson tycker att det går att göra lika djuplodande och seriösa analyser av filmerna När lammen tystnar eller Jägarna som det går att göra av August Strindbergs roman Hemsöborna.

-Varje tid har sina uttrycksmedel. Vi berättar ju inte längre på hexameter.

Hon ser ett egenvärde i att analysera filmer och deras dramaturgi.

-Efter att ha jobbat igenom filmerna och deras dramaturgi går det att se att alla bra historier redan är berättade.

-Det går att få ut så mycket mer av den moderna kulturen för den som kan sina klassiker.

Monica Nordström Jacobsson utgår från antiken och bibeln för att visa hur samma berättelse omformas under tidens lopp.

Här finns antikens berättelse om den sköne ynglingen Pyramus och kvinnan Thisbe som inte får lov att träffas för sina föräldrar.

Dramat slutar med att både Pyramus och Thisbe tar sina liv.

-Samma tema återkommer i medeltidens Tristan och Isolde. Även om det slutar med bådas död. Temat återkommer på 1500-talet i Romeo och Julia och på 60-talet i West Side Story.

-För Astrid Lindgren blir det till Ronja Rövardotter och för Mats Wahl blir det Vinterviken.

Monica Nordström Jacobsson ger andra exempel på teman som återkommer om och om igen.

Antikens grekiska sagokung Pygmalion är bildhuggaren som gör en kvinnoskulptur i elfenben. Han formar själv den perfekta kvinnan och blir slutligen kär i den skulptur han själv format.

Temat syns igen i komedin Pygmalion av Bernhard Shaw och i My Fair Lady där professor Higgins slår vad om att han ska kunna göra en dam av blomsterflickan Eliza; och sedan blir förälskad i henne.

-När Hollywoood tar hand om det så blir det till filmen Pretty Woman. Men där använder mannen sig inte av en huggmejsel för att förvandla kvinnan utan av ett American Express-kort.

Monica Nordström Jacobsson konstaterar att också folksagor återkommer i modern litteratur.

-I porrfilmer är temat från Rödluvan vanligt. Den lilla oskyldiga flickan som blir attraherad av stora stygga vargen, säger hon.

Hon ser mängder av Messias-berättelser i filmens värld.

Huvudpersonens uppdrag är att frälsa mänskligheten vara sig det sker i Matrix-filmerna eller i Mio min Mio.

- I Mio min Mio gör Astrid Lindgren nästan en omdiktning av bibeln när hon skriver; Brödet som mättar hunger. Brunnen som släcker törst.

Odysseus betraktar Monica Nordström Jacobsson som urhjälten.

Han färdas över haven, upplever olika äventyr på vägen, klarar alla problem och är listigare än alla motståndare.

-Varenda actionhjälte är egentligen en Odysseusgestalt vare sig han heter James Bond eller John McClane. Die Hard filmerna är så lika Odysséen att det nästan är skrattretande.

Monica Nordström Jacobsson ger ett par exempel ur Die Hard filmerna.

När skurkarna tar kommandot över datorsystemet i skyskrapan; stänger alla hissar och fäller ner galler för dörrarna så känner hon igen scenen där Odysseus hamnade hos cykloperna och där Polyfemos rullade en stor sten för grottöppningen.

I samma film körs också en lastbil in i skyskrapan och skurkarna lyckas på så vis ta sig in i byggnaden.

-Det är den trojanska hästan i modern tappning.

Ett annat återkommande motiv i filmens värld är David och Goliat; den lilla och svaga mot den stora och starka.

-Det är i själva verket förutsättningen i Hollywoodfilmerna vare sig de handlar om Rambo eller den lilla farmaceuten som slåss mot läkemedelsjätten.

-Spänningen ligger i att den skenbart svaga är den som vinner på slutet.

Monica Nordström Jacobsson konstaterar att de starka kvinnorna däremot är relativt få i världslitteraturen.

Men Lysistrate som ledde Atens kvinnor i sexualstrejk i protest mot de vapenskramlande männen är en.

Den trollkunniga Medea en annan.

-Det är kvinnor som tar ett samhällsansvar och som lyckas. Den senare Ibsens Nora är först ett våp men det slutar med att hon går ifrån man och barn vilket är liktydigt med socialt självmord.

I dagens filmvärld finns istället kvinnoroller som de skjutglada Thelma och Louise.

-Men när de utövade meningslöst våld som män gjort i alla tider så blev det ifrågasatt. Det ansågs att Thelma och Louise dödade alltför lättvindigt.

Monica Nordström Jacobssons intresse för att möta ungdomar på deras egen planhalva märks också i hennes forskning.

Den avhandling hon nu arbetar med handlar om ungdomsförfattaren Peter Pohl.

-Han väjer inte för de svåra sakerna i livet. Död, sorg. övergrepp, utsatthet, exploatering av barn.

-Jag är på jakt efter de motiv som återkommer i roman efter roman.

-Mitt paraply är utsatthet.

-Den visar han genom övergrepp, vuxna som sviker, vänskap som inte räcker till.

-I Peter Pohls böcker finns längtan, hämnd, socialt patos. Han är en mästare på att klä svåra känslor i ord.

Monica Nordström Jacobssons uppfattning att populärkultur har samma värde som så kallad finkultur har inte alltid fått stå oemotsagd.

När hon hävdat att såpoperor bör tas på lika stort allvar som Ibsen, Wagner eller Shakespeare – har hon omgående fått svar av motståndare som tagit sig för pannan.

-Jag vill inte vara någon smakdomare som säger att finkultur är bättre även om finkulturen genomsyrar populärkulturen.

-Jag tycker inte att vuxenkultur och finkultur är bättre än ungdomskultur.

© Helena Viita

Publicerad

6 december 2003

NSD

Då: Medea – Nu: Thelma & Louise.

Medea i den grekiska mytologin var en trollkunnig kvinna, sondotter till solguden Helios.

Medea förälskade sig i Janos och hjälpte honom att röva det gyllene skinnet.

Jason erbjöds giftermål med kung Kreons dotter och övergav Medea.

Som hämnd sände Medea förgiftade bröllopsgåvor som satte prinsessan, hennes far och kungapalatset i brand.

Medea tvingades fly och en uppretad befolkning slog ihjäl hennes och Jasons söner.

I en version sägs Medea själv ha dödat sina barn.

Medeas magiska kraft ansågs bero på hennes härkomst från solguden och Medeas gestalt tycks ha stått nära underjordens och trolldomens gudinna.

Lysistrate var titelperson i Aristofanes komedi från 411 f Kr. Under det peleponnesiska kriget ledde Lysistrate Atens kvinnor i sexualstrejk i protest mot de vapenskramlande männen.

Då: Pygmalion – Nu: Pretty Woman

Pygmalion var en greisk sagokung och skulptör på Cypern som förälskade sig i en kvinnostaty han skapat i elfenben efter att gudinnan Afrodite skänkt liv åt statyn.

Pretty Woman. Richard Gere och Oscarsnominerade Julia Roberts hade huvudrollerna i komedin Pretty Woman.

Filmen handlar om den framgånsrika affärsmannen Edward Lewis – Gere – som träffar den sorglösa  Vivian Ward – Roberts.

Deras världar utgör varandras motsatser.

Edward erbjuder Vivian lyx och hon erbjuder honom kärlek.

Filmen slutar i ömsesidig ljuv kärleksmusik.

Då: Odysseus – Nu: Die Hard

Odysseus är huvudperson i Homeros epos Odysséen. Odysseus övervinner en rad svåra situationer tack vare sin tapperhet och självbehärskning men främst på grund av sitt överlägsna intellekt och sin praktiska inställning till sanning och moral.

Han tvingades mot sin vilja ut i kriget mot Troja och bidrog i hög grad till stadens fall, bland annat genom listen med den trojanska hästen.

Under hans tioåriga irrfärder på vägen hemåt kom han bland annat till cyklopen Polyfemos.

Bruce Willis har etablerat en image som vitsig actionhjälte.

Bland annat i filmerna Die Hard. Den första kom 1988 och uppföljarna kom 1990 och 1995.

Då: Pyramus och Thisbe – Nu: Ronja Rövardotter och West Side Story.

Pyramus och Thisbe var ett älskande par i en antik saga. Enligt en version av Oviduis blev de två förbjudna att träffas av sina föräldrar.

Trots detta stämde de ett hemligt möte. Thisbe överfölls då av ett lejon som bara lyckades komma åt hennes mantel.

Men när Pyramus upptäckte det sönderslitna plagget tog han i förtvivlan sitt liv, vilket ledde till att också Thisbe tog sitt liv.

Den medeltida romanen om Tristan och Isolde handlar om den  brottsliga kärleken mellan Tristan, adoptivson, till kung Marke av Cornwall och Markes hustru, Isolde den blonda.

Passionen mellan de två väcktes efter att de ovetande druckit en kärleksdryck.

Efter att Tristan blivit dödligt sårad sände han ett skepp för att hämta den läkekunniga Isolde den blonda.

Han befallde att skeppet skulle visa vitt segel om hon fanns ombord, annars skulle skeppet visa svart segel.

Tristans hustru, Isolde med de vita händerna, var svartsjuk, och sa felaktigt till Tristan att seglet var svart.

Tristan dog av sorg och Isolde den blondas hjärta brast vid hans bår.

Romeo och Julia var det älskande och olycksdrabbade paret i skådespelet med samma namn av William Shakespeare.

I Ronja Rövardotter hade Astrid Lindgren låtit sig inspireras av rövarromanen för att gestala en modern generationskonflikt.

West Side Story, en musikal i två akter med musik av Leonard Bernstein efter Shakespeares Romeo och Julia.  West Side Story blev 1961 en oscarsbelönad film.

Då: David och Goliat – Nu: Rambo

Goliat var en jättelik och väl beväpnad filisteisk krigare som den späde ynglingen David dödade med en sten från sin slunga.

Berättelsen finns att läsa i Första Samuelsboken; 17.e kapitlet, i Gamla Testamentet i bibeln.

När Hollywood tar hand om temat blir det Rambo med Sylvester Stalone.

Comments are closed.