Före Haparanda-Ikea

LULEÅ-SUNDSVALL-LULEÅ
En buss lastad med – mest – kvinnor. En resa på drygt 100 mil till Ikea och Sundsvall.

Och en hemkomst med stora papperspåsar och skrymmande platta paket.

Eller med riktigt små paket.

-Vi ska köpa värmeljus, säger Christer Nyström.

Femtio tappra resenärer och konsumenter stiger in i en buss i Luleå klockan sex en mörk lördagsmorgon.
Målet för färden är Ikea och Sundsvall.

Just den här morgonen har Solveig Burström från Boden sett fel på klockan. Så hon steg upp redan vid två-tiden på natten och tog en morgondusch.

Busschauffören Kent Nyberg frågar en kvinna i bussen om hon hittat sin plånbok.

En av de manliga resenärerna börjar fundera kring ekonomiska realiteter och över konsekvenserna av om kvinnan skulle återvända hem utan börs.

-En sak är klar. Jag skulle aldrig ha skickat med bankkortet i alla fall, säger mannen.

Mil efter mil rinner undan. Ett första stopp görs i Örnsköldsvik för frukost eller lunch.

Anita Klockare, Luleå, Britt-Marie Klockare, Luleå, Lotti Järlebro, Luleå, Kerstin Lantto, Luleå, och Gunvor Jönsson, Luleå, samlas på rad utanför restaurangen – som fåglar på en telefonledning.

De tar rökpaus – och pratar.
-Jag ser det här som en avkoppling. Och så ska jag shoppa, säger Britt-Marie Klockare.

Gunvor Johansson började titta i Ikea-katalogen kvällen innan.
-Jag köper nog mest husgeråd. Jag har syrran i Timrå så jag åker till Sundsvall då och då, säger hon.

Dags att äntra bussen igen. Närmare och närmare Sundsvall…

Börje Lantto går fram i bussen och hämtar en mugg kaffe.
-Det är bäst att dricka lite kaffe för att piggna till. Så att vi inte gör en massa impulsköp, skämtar han.

Börje Lantto tillhör en minoritet på resan – bara tio män följer med. Han har gett sin fru Ikea-resan som födelsedagspresent.

-Fast hon visste inte att jag skulle åka med, säger han.

Ingela Lantto och Börje Lantto har varit och rekognoserat på Ikea i Sundsvall tidigare.

-Vi har stannat till i Sundsvall när vi åkt söderut på semester. Vi har redan beställt en säng från Ikea. Vi testade sängen när vi åkte hem i somras.

-Nu har vi med oss en lista på saker som dottern vill att vi ska köpa, säger Börje Lantto.

Han beklagar – i likhet med många andra på den här resan – att Luleå inte fick det Ikea som det en gång pratades om.

-Det skulle ha inneburit en bra konkurrens i Luleå, säger han.
-Men GeKås ska visst öppna i Kalix, säger Christer Nyström.

Han och Anna-Lisa Gard har tidigare varit och handlat på GeKås i Ullared.
-Där fanns allt. Kläder, konserver för en krona…

Resenärerna sysselsätter sig på olika sätt under resan. Någon läser en uppsats på engelska. En annan pluggar trafikteori. Någon ringer hem i sin mobiltelefon och väcker barnen.

Vid 14-tiden är bussen framme vid Ikea i Sundsvall. Nu är tiden knapp.

Cirka fyra timmar har de långväga resenärerna på sig för att göra inköp. Rutinerade shoppare hittar snabbt varuvagnar.

Andra irrar omkring på parkeringen och söker. Det är lönedag och lördag – kunderna väller in på Ikea – och varuvagnarna räcker inte till.

Pilar i golvet visar vilken väg kunderna ska gå för att komma runt alla avdelningar. Ibland blir det för trångt när två varuvagnar ska mötas.

-Vissa har inte ens lärt sig att hålla till höger, säger en irriterad kund.

Det är varmt, trångt och kaotiskt med alla människor som vill fynda. Affärsbiträden fyller karaffer och muggar med vatten.

Köerna till kassorna ringlar sig timslånga – och många kunder behöver vatten för att stå ut.

Tony Rönnqvist från Luleå köper värmeljus till mamma och en vägghylla till sin bror.
Christoffer Jönsson letar efter tavelbelysning.

Karin Sandqvist från Luleå tittar på billiga CD-ställ.
Gunvor Jönsson och hennes väninna Eva Lind är entusiastiska över billiga ljusstakar.

-Jag har köpt flera stycken. Det är fina presenter, säger Gunvor Jönsson.

Johan Bergqvist sätter sig vid ett av flera dukade bord inne på varuhuset. Men inte för att beundra dukningen – utan för att provsitta en av stolarna.
-De här stolarna ser bra ut, säger han.

Chaufförens flickvän har inte vågat tala om för sin sambo allt hon planerat att handla.
-Då får jag inte gå in. Jag tänker handla hälften i smyg. Jag ska köpa skålar och en fåtölj, säger hon.

Timmarna sveper iväg. Klockan 18 stänger varuhuset. Lite senare går bussen från Ikea och till hotellet.
Nu blir det slitigt för chauffören. Han ska hitta plats i bussens bagageutrymme för alla påsar och kartonger.

Sedan blir det inkvartering på Good Morning Hotell.
Äntligen vila för ömma fötter och trötta ryggar.

Men restaurangen i anslutning till hotellet spelar hög musik till långt in på morgonen. Basdunken går genom alla väggar – och våningar.

Fram till klockan tre på natten.
Somliga sover dåligt – eller inte alls – på grund av den störande musiken.

Eva Burström som reser med svärmor Solveig Burström tillhör de som sovit. Hon är utvilad och glad när bussen går tillbaka nästa dag.

Hon och svärmor tillbringade föregående kväll med middag hos släktingar i Sundsvall.
-Jag tycker det har varit en väldigt avkopplande resa, säger hon.

Solveig och Eva har varit på tidigare Ikea-resor till Sundsvall.
-Då åkte vi fram och tillbaka under samma dag. Det är lite lyx att få sova över, säger Eva Burström.

Gunvor Johansson tog med sig väninnan och hälsade på en syster i Sundsvall under lördagskvällen.
-Vi åt jättegott. En köttfärspaj, säger väninnan Eva Lind.

Gunvor Jönsson och Eva Lind är lite trötta. De har sovit dåligt på grund av den störande musiken från restaurangen. De summerar sina inköp.

-Jag har köpt hållare för grytlock. Och en golvlampa till min mamma för 295 kronor. I Luleå kostar samma lampa 595 kronor, säger Gunvor Jönsson.

Pensionärerna Gertrud Westerberg och Edith Rönnbäck ägnade kvällen åt att äta på fiskerestaurang i Sundsvall.

-Grillad lax, smörstekta champinjoner, pressad potatis och lite vin till. Vi lyxade lite. Det var så gott och avkopplande, säger Edith Rönnbäck.

På Ikea köpte hon små handdukar i presentförpackning och billiga påslakan. En av de manliga resenärerna gick aldrig ens in på Ikea. Han tog en sväng på Bil-Tema istället.

Det är mera manligt att handla där, säger Kai Oja och låtsas spänna musklerna.
Han själv tillhör de som köat på Ikea.
-Jag stod två timmar i kö för att köpa en lampa för 300 kronor. Då kände jag att finnhumöret höll på att komma, säger han.

Bussen rullar tillbaka igen. Mil efter mil rinner undan.
Jag älskar att åka buss, säger Ann-Lisa Gard.

Åter i Luleå igen. Dags att söka rätt på påsar och paket. Och så småningom ta itu med nästa utmaning. Intelligenstestet att montera ihop det köpta.