Vissnande blombuketter

Arbetade på blomsteraffär som väldigt ung.

Fick lite inblick i de knep som användes för att smått vissnande blommor skulle kunna säljas ändå.

För en dryg vecka sedan köpte jag en bukett billiga tulpaner. Kom hem och såg att de flesta bladen var krullade.

När jag plockat bort de krulliga bladen hade buketten decimerats högst påtagligt.

Hur ofta orkar kunder åka tillbaka och reklamera ofräscha blombuketter?

Helt säkert, alldeles för sällan.

Förra veckan blev jag så irriterad att jag faktiskt åkte tillbaka med skräpbuketten.

Och fick en annan bukett tulpaner.

Igår eftermiddag köpte jag en liten bukett rosor på Willys.

Den var vacker igår.

I synnerhet när det vackra kvällssommarljuset, ”före-midsommar-ljuset”, låg över buketten.

Men det blev en mycket kortvarig glädje.

Egentligen inte mer än några kvällstimmar.

Redan i morse var en enskild blomma nästan utblommad, en annan hade nickat ihop, ytterligare en annan vissnande…

Vissnande blommor

Vissnande blommor

Det går så klart att tycka att buketten inte kostade mer än en dosa snus, eller ett paket cigarretter…

Men en köpt blombukett bör vara fräsch längre än ett dygn.

Vi borde reklamera blombuketter betydligt oftare.

Något de flesta nog inte gör.

För att det tar tid att åka tillbaka till affären, att slå in blommorna igen.

Om vi reklamerar blommor oftare kan de som handlar med blommor inte fortsätta att göra affärer och ta oskälig betalning för blommor som borde kastas, eller åtminstone skänkas bort, istället för att säljas.

Konsument , ,

Comments are closed.