Måste motvilligt lyfta på hatten…

För ett bra tag sedan hittade jag bloggen;  Black Ascot…

Den var oerhört suggestiv i både text och bilder.

Med tiden visade det ju sig att det var en pr-blogg iscensatt av pr-företaget Studio Total  ( Studio Totals hemsida är musiksatt; så sätt även på ljudet) på uppdrag av Malmö Opera.

Syftet med kampanjen var att marknadsföra operan Vanessa med namn efter baronessen Vanessa som blivit övergiven av sin kärlek och som satt i ett stort ensamt hus och väntade på att hennes kärlek skulle komma tillbaka.

Vanessa bodde tillsammans med systerdottern Erika -   d v s ”bloggerskan” på bloggen Black Ascot.

Bloggen fick massor med läsare men tyvärr så avslutades den med att den fiktiva bloggaren Erika Ascot tog livet av sig.

Trots att det så småningom avslöjades att bloggen var fejk så lär många läsare ha bönat och bett om att bloggen skulle få fortleva.

En annan kampanj som Studio Total deltog i – tillsammans med tidningen Amelia – var att hänga chockrosa halsband med stora, stora pärlor på statyer – för att visa på ojämlikheten i statyvärlden.

En oerhört fantasieggande idé.

Månne om man skulle ge sig ut på strövtåg i Luleå och titta efter hur könsfördelningen ser ut i Luleås statyvärld.

Kanske sätta kjolar på Luleås manliga statyer.

Fast det tror jag inte den luleåfödde begåvade författaren, och före detta boxaren,  Torbjörn Säfve – som förärats en staty på Örnäset i Luleå –  skulle tycka om.

Månne vad framgångarna för fantasibloggar som Black Ascot säger oss?

Att även vi vuxna har behov av ett slags prinsessagor?

Läser om Studio Total i tidskriften Bon.

Även om de som står bakom Studio Total onekligen är andlöst kreativa så går det inte att undvika att bli lite  betänksam över att reklammakare känner en sådan tillförsikt vad gäller vilka trådar de ska dra i för att få journalister att nappa på pr-satsningar.

-Men jag tycker att det känns lite svindlande att man kan få media att skriva om mycket av det som man vill att de ska skriva. Det är klart att det får en att fundera på vem som ligger bakom resten av innehållet i tidningen, säger Per Eriksson från Studio Total i en intervju i tidskriften Bon.

En slutsats som väl måste dras av en sådan åsikt är att det krävs ännu större vaksamhet och yrkeskunnande av de journalister som arbetar med medier som har uppgiften att kritiskt granska.

Inte minst så tror jag att det är viktigt att vakta journalistrollen.

Det räcker liksom inte med att bara titulera sig journalist.

Jag slås ibland av hur vissa missbrukar yrkesrollen journalist;  somliga kan höras beskriva sig själva stundligen och dagligen som journalist utan att ens vara berättigad att vara medlem i vårt fack-och yrkesförbund.

Därmed utnyttjas yrkesbeteckningen enbart för personlig marknadsföring och utspel i helt andra sammanhang.

På det sättet devalveras och sänks trovärdigheten för journalister generellt

 

Kommentarer (2) »

  • Emma skriver:

    Fast jag undrar om Malmö Opera fick fler besökare? Läste precis att de ligger risigt till. Studio Total gör sina roliga idéer på kulturens bekostnad och det enda de promotar är sig själva.

  • helena skriver:

    Ja, Emma; det var en tanke som faktiskt inte slagit mej. Nu måste jag tänka ett varv till. Det där var ju sannerligen tänkvärt.

Lämna en kommentar

XHTML– Allowed tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>