Tackar, tackar von Koenigsegg….??!!

Christian von Koenigsegg  fick uppta nästan hela sändningen i Aktuellt ikväll för att han överväger att ta hand om Saab.

Framtiden får väl utvisa vad det är för en gosse.

Till min häpnad noterade jag för övrigt att Maud Olofsson pratade närmast begripligt för en gångs skull.

Inga ogenomträngliga ordridåer med det slags manipulativa politikerfraser som hon normalt brukar svänga sig med.

Pengar.

Det var vad som behövdes för att det här skulle vara en realistisk affär

Sa hon.

Hon pratade som sagt ovanligt tydligt.

Så där oövertänkt och i all hast får jag medge att jag faktiskt blev lite förtjust i Christian von Koenigsegg.

(Jag är beredd att ta tillbaka allt längre fram.)

Von Koenigsegg ombads att nämna någon bilmodell han tyckte särskilt mycket om.

Och till min glädje; så hör jag honom nämna ett par modeller.

En av dem är Saab 900.

Jag är ingen fena på bilmodeller men jag vet att det är just en sådan bil jag har.

En Saab 900 – 1986 års modell.

Jag har alltid tyckt att det är en av de vackraste bilar som finns.

Rund, mjuka former, stabil….

Kanske inte det slags muskler som Metall talar om. 

Men istället feminin som en gravid kvinna.

För att inte tala om den färg som just min bil har.

Ibland skimrar den nästan i rosa; ibland i O´boy.

Den är slät och fin; utan bucklor.

Har haft min Saab 900 i tio års tid nu – och vi har gått igenom en hel del tillsammans.

Har blivit lätt påkörd bakifrån två gånger.

En gång av en lokalbuss – yrkeschaufför så klart;  - och en annan gång av en äldre man vid en rondell.

Den har blivit stulen och återfunnen på en åker.

Den gången fick jag ta en stor fajt med försäkringsbolaget som ansåg att den inte var värd att reparera; att den borde skrotas.

Jag gav mej inte.

Den har rullat flera år sedan den fajten.

Efter det så har ytterligare en annan stressad man kört in i min bil; backandes.

Men varför gjorde du så? sa jag häpet.

Jag såg den inte.

Sa han!!!

Bilar tycks vara männens arena. 

Varje gång min bil blivit tilltufsad så har det för övrigt varit en man inblandad.

Jag lutar nog lite åt samma håll som Svensson; den här Koenigseggaffären känns lite smålur.

När jag läser alla kommentarer kring Saab ; så ser jag att det uteslutande tycks vara en manlig business.

Så visst låter det lite emotionellt kvinnligt när jag berättar om min Saab.

Men översatt till affärsmässigt manligt dominerat språk så beskriver jag faktiskt vad varumärket Saab innebär för mig.

Att döma av störtfloden av kommentarer om Saab så är män ännu mer emotionella när det handlar om bilar. 

En gång höll min Saab för övrigt nästan på att få bli statist vid en filminspelning.

Kay Pollaks film ”Såsom i himlen” spelades in i Norrbotten.

Dom ville tydligen använda just min årsmodell av Saab 900 vid inspelningen.

Dom hade sökt via bilregistret och hittat min bil.

Jag hade varit ute på ett uppdrag, kom tillbaka till redaktionen och hörde ett meddelande om att någon sökt mig.

Jag ringde upp; och fick veta att dom sökt mej för att fråga om dom kunde låna bilen till sin filminspelning.

Men innan jag hunnit ringa tillbaka så hade dom hittat en annan Saab istället.

Jag blev så besviken.

Jag hade nog räknat med att min Saab 900 skulle hålla livet ut.

Att somliga byter bilar; som andra byter skjortor; har inte ens funnits i min tankevärld.

Det var  först när jag gjorde mitt senaste verkstadsbesök för några veckor sedan som jag överhuvudtaget snuddade vid tanken att jag kanske ändå inte kommer att behålla den här bilen för evigt.

Tanken slog mej delvis på grund av att verkstadsräkningen övergick mina ekonomiska resurser; och delvis för att jag blev varse att bilen måste ha nya vinterdäck till vintern.

Vilket också är utgifter som överstiger mina resurser.

Om jag köper nya vinterdäck; så kommer dom väl dessutom att betinga ett högre värde än bilen själv.

Besiktningsmannen på bilprovningen gick i alla fall igenom min bil för ett par veckor sedan.

Den har klarat sig väldigt bra från rost, sa han.

Och för att bevisa sin tes så tryckte han in ett verktyg; som sjönk rakt igenom plåten (i något som möjligen heter kjolar?)

En sak är i alla fall uppenbar; von Koenigsegg har blick för bilar.

Möjligen bidrog han till att gamla Saabar 900 plötsligt fick ett betydligt högre andrahandsvärde.

Om jag fick önska något så vore det att just den här vackra gamla modellen av Saab blir återupplivad; men med mer miljövänlig drift.

Det nämnde von Koenigsegg för övrigt också något om.

Numera försöker alla partier övertrumfa varandra i miljöhänsyn.

Det pratas om att bygga miljövänliga tågkorridorer genom Europa.

Men vår nuvarande regering har ännu inte ens lyckats med att sopa framför egen dörr.

Den som vill resa mellan Göteborg och Luleå kan hitta billigare biljetter  - räknat i kronor; inte i miljö – om den väljer flyget.

Biljetterna hos SJ – Statens (miljövänliga) Järnvägar – är dyrare.

Det utgör ett lysande exempel på en politik som inte håller måttet.

En politik som består mer av ordkaskader än av äkta politik. 

Annars skulle det väl ha varit billigare att åka tåg än att flyga.

Mest troligt är det väl så att ledande politiker färdas oavbrutet med flyg.

Och mest troligt så varken bokar de; eller betalar för sina biljetter själva; så därmed är de kanske inte heller så uppdaterade på prisbilden.

Fast lite småtjusigt lät det allt när somliga politiker hördes prata om tågkorridorer genom Europa inför EU-valet.

Inga kommentarer ännu.

Lämna en kommentar

XHTML– Allowed tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>