Bokföringspedagog sökes…

Försöker förstå bokföringens principer… Det har jag faktiskt gjort länge. 

Men aldrig riktigt helhjärtat. 

Förrän nu.

Jag frågar olika personer – och får helt motsägelsefulla svar.

Du får bara klistra in ett kvitto på varje tomt ark i bokföringspärmen; säger en.

Struntprat. Självklart kan du klistra in flera kvitton på varje ark, säger en annan.

Hur gör jag när det blir olika datum; om jag exempelvis betalat in skatten i mars; men utdraget från skattemyndigheten kommer först nästa månad.

På vilket datum ska jag då bokföra den inbetalningen? undrar jag.

Och blir utan besked.

Läser på; och tror mej förstå att verifikationen bara behöver sparas en gång; för den som bokför enligt kontantmetoden.

Resor med egen bil ska väl bokföras? undrar jag.

Självklart, säger någon.

Nej, inte alls, säger en annan.

Gå och köp en konteringsstämpel; säger någon.

Jag kutar iväg och handlar.

Den förbannade stämpeln kostade 300 kronor; och den behövs inte; visar det sig.

Ser att reglerna säger att man har rätt att göra avdrag för el, vatten, sopor med mera – i förhållande till arbetslokalens storlek; om man haft arbetslokal i bostaden.

Hur bedömer man företagets andel av vattenförbrukningen, av sopornas volym, av elförbrukningen?

Dags att rota fram ritningarna på det hus jag bodde i.

För att räkna ut ytan på min arbetslokal.

Måtten på ritningen är ofullständiga, det finns bara mått för halva rummet.

Det blir till att leta rätt på min gamla hantverksbok; där jag skrev upp måtten på alla väggar; när jag köpte färg.

Till slut lyckas jag räkna ut kvadratytan på min arbetslokal.

I informationen om huset står det angivet boarea+biarea.

Jaha, och vad räknas som biarea?

Var mitt arbetsrum; utifrån placeringen; möjligen en boarea; eller en biarea.

Vad menar dom med biarea; är det möjligen vind och garage.

Jag måste ju veta vad som är totalytan; för att kunna bedöma kostnaderna för arbetslokalen.

Det blir till att googla för att söka efter definitioner av boarea och biarea.

Tyckte att jag börjat få flyt på grejorna i bokföringen till slut; men så ringde jag för att fråga om ett litet råd igen.

Det skulle jag aldrig ha gjort.

Enligt det rådet var allt jag gjort fel; i själva verket skulle jag bokföra varenda förbannade ekonomiskt steg jag tagit  under ett års tid – från alla mina konton.

Det skulle betyda att jag ska sätta mej med milslånga kontoutdrag och pricka av varenda jäkla krona jag använt.

Det måste vara ett skämt.

Jösses, genom mina händer har det knappast rullat några mångmiljonbelopp.

Jag har ingen ekonomiavdelning som kan sitta och gå igenom varje rörelse som skett på mina konton sedan ett år tillbaka.

Nåja, allt brukar ju gå till slut.

Även när jag tvingades lära mej statistiska forskningsmetoder; fast jag nästan kände mej gråtfärdig för att det var så svårt att förstå.

Men det här handlar ju om vanlig enkel bokföring.

Det brukar heta att goda råd är dyra.

Frågan är om inte dåliga råd är fan så mycket dyrare.

Kommentarer (6) »

  • Ulrika skriver:

    Puuuh. PRECIS så där är det! Är det ok om jag skickar ut det på frilanslistan?

  • helena skriver:

    Ja, gör gärna det Ulrika.

    Jag har i alla fall bett om uppskov till den 18.e. Vet du förresten om man får göra avdrag för grupplivförsäkringen, den som man har via facket. :)

  • Ulrika skriver:

    Grupplivförsäkring???? Via facket???? Visste inte att vi hade en sådan. Usch, du frågar en total bokföringsimbecill människa. Jag har lejt ut min. Men klistra kvitton slipper man inte ifrån. Mina bokföringserfarenheter består i att jag har testat både att tejp, häftapparat eller lim. Där kan jag tipsa om dubbelhäftande tejp.

  • Mattias Sigurdsson skriver:

    Jepp, så är det att vara småföretagare. Månad efter månad. Med den skillnaden att man inte har samma stötdämpare som anställda, i form av a-kassa som börjar ticka från första arbetslösa dagen etc. Samt att man själv ligger ute med pengar.

  • helena skriver:

    Roligt att se dej vid liv, Mattias.  

    Jag har fått en bloggsvacka, kanske även humörsvacka…

    Tror att jag blev en ganska misslyckad företagare; för liten buffert…

    Men bokföringen kan ju vara bra att förstå ändå.

    I övrigt är a-kassans regler det mest ovärdiga som finns, både när det gäller kontrollerandet och den ekonomiska ersättningen.

    Uschiamej.

  • helena skriver:

    He,he…Ulrika….läste visst lite slarvigt.   Det var ju himla bra att veta vart jag ska vända mej om jag behöver information om olika klistermetoder.

    He,he dubbelhäftande tejp.

    Det är helt säkert oumbärligt för kamerala amatörer :)

Lämna en kommentar

XHTML– Allowed tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>