Strömfördelarlock

Ja, gud sig förbarme.  Bilen har hackat och stått i.

Bromsvätskelampan tändes. Och jag kollade nivån för bromsvätskan.

Liksom för alla andra vätskor.

Dom tycktes ligga på rätt nivå.

Jag tog av fördelarlocket för att torka bort fukt; som det kan bli där ibland.

En bit av kolet lossnade, jag tryckte tillbaka det; och därmed startade inte bilen alls.

Så jag slet mitt hår; och började överväga att ge upp bilen helt; gå med i bilpoolen; eller hyra en bil för att kunna göra ett uppdrag som kräver bil.

Hittade en verkstad; och förklarade bilens symptom.

Innan vi krokade fast min bil i hans för att åka till verkstaden så ville han kasta ett öga på strömfördelarlocket.

Ja, där satt ju felet; stiftet/kolet hade  gått av och locket var ärgat.

Han susade iväg och köpte ett strömfördelarlock.

Satte fast det, och bilen startade bums. Och gick som en klocka.

Sedan fyllde han på bromsvätska, och lite batterivätska.

Och skiftade till vinterdäck.

Det var ju inget överpris; men jag retar mej trots allt på att jag betalade en tusenlapp för ett jobb som jag hade kunnat klara av själv.

Att ta av och sätta på strömfördelarlock klarar jag av själv.

Att sätta på ett nytt strömfördelarlock var gjort på fem minuter; att skifta däck hade förstås tagit längre tid att göra med handkraft; men att köpa och hälla på bromsolja hade också varit en baggis att fixa själv.

Så något som hade kostat sisådär 300 kronor om jag gjort det själv – gick nu på en tusenlapp.

Fast jag lärde mej ju lite på vägen; nu vet jag precis vad jag ska göra nästa gång fördelarlocket måste bytas; eller på vilken nivå bromsvätska och batterivätska ska ligga.

Inga kommentarer ännu.

Lämna en kommentar

XHTML– Allowed tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>